Ärver ena sambons särkullbarn den bostad båda sambos lever i?

Hej.

Jag har ett hus sedan innan jag träffa min partner för två år sedan. Han bor hos mig med vår gemensamma dotter. Han står inte folkbokförd här än. Han har ett barn sedan tidigare. Om min partner skulle gå bort, har då hans barn sedan tidigare rätt till mitt hus?

Även om han är folkbokförd här eller ej?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I din fråga framgår inte om du och din partner är gifta eller sambos samt om ni har tecknat ett äktenskapsförord eller samboavtal för att reglera vad som gäller mellan er. Jag utgår från att ni är sambos som inte tecknat ett samboavtal.

Huvudregeln är att sambos inte har någon arvsrätt efter varandra. Om sambos, eller deras barn, ska ärva efter varandra måste de upprätta ett gemensamt testamente. Frågor om sambos rättigheter regleras i Sambolagen. Bestämmelser om arv och fördelning av arv regleras i Ärvdabalken.

När en sambo avlider upplöses samboförhållandet (2 § punkt 3 SamboL). När samboförhållandet har upphört kan en sambo begära bodelning av samboegendomen (8 § SamboL). Samboegendom utgörs av bostad och bohag (dvs. möbler och liknande) som förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL).

I detta fall har du köpt huset innnan du träffat din nuvarande partner. Detta tyder på bostaden inte har köpts för er gemensama användning, oberoende av folkbokföring. Det innebär att bostaden inte räknas som samboegendom och inte ingår vid bodelningen. Du har ensamrätt till bostaden och din partners barn har inte rätt till ditt hus.

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare