FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/10/2015

Arv av bostadsrätt efter omgifte

Min far är omgift och de har inga barn. Min far vill skriva över sin bostadsrättslägenhet på mig och min syster. Han står som ägare till lägenheten och de har ett äktenskapsförord registererat sedan de ingick äktenskap. Men, de har varit gifta i 10 år nu, kan det finnas någon möjlighet att hon kan få ärva en del av lägenheten?

Eller skall min far skriva ett testamente på lägenheten på mig och min syster? Vilket är bäst?

Mvh

Ljubica Petrovska

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om din far och hennes fru inte har några barn kommer hon inte att ärva något av honom. Det behövs därför inget testamente, eftersom egendomen går direkt till er barn. Dock kan det bli problem vid bodelningen.

En bodelning skall göras mellan två makar om den ena avlider, och bodelningen sker innan arv blir aktuellt. Ett testamente skulle alltså inte kunna användas för att komma runt bodelningen. Reglerna kring det här finns främst i 9-10 kap. Äktenskapsbalken. Vid bodelningen skall all makarnas egendom läggas ihop (efter att respektive makes skulder har dragits av från dennes egendom). Som du förstår skulle ett resultat kunna bli att frun kunde få en del av bostadsrätten.

Exempel:
A och B är gifta. A äger ett hus, värt 1 500 000 kr samt övrig egendom för 300 000 kr men har inga skulder. B har egendom till värdet 400 000 kr och skulder på 200 000 kr.
A avlider.
Vid bodelningen slås makarnas egendom (minus skulder) ihop.
Totalt blir detta: 1 500 000 + 300 000 + 400 000 - 200 000 = 2 000 000 kr.
Varje make skall ha egendom till värdet 1000 000 kr. Därför måste A lämna över egendom till värdet 800 000 kr till B. För att uppnå detta måste åtminstone en andel av huset lämnas över.

Den bästa lösningen är att din far och frun förnyar sitt äktenskapsförord och där tar med som villkor att bostadsrätten skall vara enskild egendom. Enskild egendom innebär att den inte ingår i bodelningen. Ett nytt äktenskapsförord kan skrivas när som helst, och man kan då ändra villkoren i det gamla hur man vill eller lägga till nya villkor. Äktenskapsförord skall vara skriftliga och undertecknas av båda parter. Det skall också registreras hos Skatteverket (se7 kap. 1-3 §§ Äktenskapsbalken om allt detta)

Kort sagt rekommenderar jag den lösningen att din far och hans fru skriver ett nytt äktenskapsförord, där det tas med att bostadsrätten skall utgöra hans enskilda egendom!

Om du har några fler frågor får du gärna återkomma!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare