FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2020

Är en gåva enskild egendom?

Jag är ensam dotter till min far som varit omgift i ca 15 år. Vid giftemålet hade min far en sommarstuga. För ca ett år sedan skrev de ett gåvobrev där hon skulle vara ensam ägare till den. Det finns inget äktenskapsförord eller enskild egendom på denna.

Nu är sedan några veckor min far avliden. Tas sommarstugan upp i bodelningen eller är det hennes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om enskild egendom och bodelning hittar vi i äktenskapsbalken. Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild utgör giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord eller genom arv, testamente eller gåva med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § ÄktB). Frågan blir alltså vad som står i gåvobrevet. Om det i gåvobrevet framgår att sommarstugans ska vara din fars frus enskilda egendom ska den inte tas med vid bodelningen, annars ska den ingå.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt väkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare