Är det lagligt att sälja cannabis blommor med mindre än 0.2 % THC?

Hej, jag har en fråga angående cbd försäljning. Om cannabis blommor (buds) har mindre än 0,2 % thc i sig är det lagligt för mig att sälja? Med tanke på eu lagar osv. Och behöver jag i sånna fall en särkligd tillsånd för detta? Uppskattar mycket att jag kan fråga här för har läst på om lagar i sverige och hos livsmedelverket men fattar ej riktigt hur dem menar allt detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättsliga utgångspunkter

Till att börja med så tänkte jag berätta lite om regleringen kring cannabis och industrihampa. THC som finns i cannabisplantor är klassat som narkotika (SOU 2016:93 s. 303). Det är därför olaglig att både använda och sälja (1 § narkotikastrafflagen). Inom EU så är det däremot tillåtet att odla industrihampa som istället räknas som en jordbruksprodukt, innehav av industrihampa är därmed inte straffbelagt (NJA 2007 s. 219). För att växten ska klassas som industrihampa får den inte innehålla mer än 0.2 % THC (SOU 2016:93, s. 303). Att bereda industrihampa för att öka koncentrationen av THC är dock olagligt, beredningen klassas då som narkotika. Består knopparna av industrihampa och med mindre än 0.2 % THC är de alltså lagliga, det är då lagligt att ta med sig dem till Sverige, använda dem och sälja dem. Användningen får dock inte innebära att man extraherar THC och skapar en narkotikaklassad beredning.

För att själv odla industrihampa krävs dock ett särskilt tillstånd från jordbruksverket. Man måste skicka in en ansökan om gårdsstöd från jordbruksverket för att få odla hampa. För att en ansökan om gårdsstöd ska beviljas så krävs det att den avser en areal på minst fyra hektar (förordningen om EU:s direktstöd för jordbrukare, 15 §). Att odla industrihampa utan ett tillstånd kan räknas som narkotikabrott (1 § narkotikastrafflagen). Även att skörda, förvara eller sälja hampan kan då också räknas som narkotikabrott enligt samma bestämmelse.

Om du vill läsa mer om vilka krav som måste vara uppfyllda för att få odla industrihampa på ett lagligt sätt så kan du läsa mer här eller ta kontakt med jordbruksverket.

Sammanfattning

Som svar på din fråga, EU-godkänd industrihampa med högst 0.2 % THC som är odlad enligt reglerna är lagliga att sälja och inneha. Då det är undantagen narkotika definitionen så är det även lagligt att konsumera/bruka industrihampan. Det är dock olagligt att odla industrihampa utan att ha beviljats gårdsstöd av jordbruksverket, som privatperson får du därmed inte plantera eventuella fröer. Det är även olagligt att använda industrihampan för att extrahera en högre koncentration av THC.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare