FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/08/2020

Är det brottsligt att blockera broar m.m.?

Hej, aktivister som ägnar sig åt följande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA038m/klimataktivister-blockerar-broar-i-stockholm

Vilka lagbrott rör det sig om (Om några)?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I artikeln uppges det att demonstrationen utgjordes av en form av fredlig civil olydnad. I detta tolkar jag att inget våld använts av demonstranterna och i och med det utesluts en del brott som ibland kan aktualiseras vid demonstrationer, protester och dylikt, så som upplopp och våldsamt upplopp, brottsbalken 16 kap 1-2 §.

Ett brott som däremot skulle kunna aktualiseras i den här situationen är ohörsamhet mot ordningsmakten som innebär att deltagare i en folksamling som stör allmän ordning och underlåter att efterkomma en för ordningens upprätthållande meddelad befallning begår ett brott, brottsbalken 16 kap 3 §. Det får väl ses vara störande av allmän ordning att sitta på en vanligtvis trafikerad bro och att vägra flytta på sig när polisen befaller det skulle därmed kunna utgöra en brottslig handling.

Utöver ohörsamhet mot ordningsmakten kan jag inte komma på några andra brott som skulle vara relevanta i detta sammanhang. Jag hoppas därmed att du fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare