FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/04/2016

Äktenskapsförords påverkan på särkullbarns arvsrätt

Jag har skrivit äktenskapsförord innan äktenskapet ingicks, där allt jag ägde innan äktenskapet och allt som jag bekostat under äktenskapet skall vara min egendom. Vad händer då jag avlider? Jag har 2 barn sedan tidigare förhållande och vi har inga gemensamma barn. Har jag förstått rätt att allt som ingår i äktenskapsförordet ärver mina barn och inte min nuvarande hustru

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om äktenskapsförord finner du i 7 kap. äktenskapsbalken (ÄktB). Ett äktenskapsförord medför att den enskilda egendomen inte ingår i en bodelning mellan dig och din fru vid ett framtida dödsfall. Ett äktenskapsförord påverkar ej arvsrätten då äktenskapet är upplöst och egendomen är fördelad.

Reglerna om arvsrätt finner du ärvdabalken (ÄB). Dina barn är bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB vilket innebär att de ärver din enskilda egendom och den egendom som utgör giftorättsgods, om sådan finns d.v.s. Eftersom de är särkullbarn innebär detta att om du går bort innan din fru så har barnen rätt att få ut sitt arv direkt enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattningsvis innebär det ovan sagda att du har förstått rätt, din enskilda egendom etc. kommer dina barn och inte din nuvarande fru att ärva.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare