FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/05/2018

Äktenskapets påverkan av äganderätt

min blivande man har ett hus med sitt ex. hon har inte bott där på flera år och har en hyreslägenhet . vad gäller lagen om huset efter att jag och min sambo har gift oss? faller huset fortfarande på min man och hans ex?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga är det viktigt att först klargöra skillnaden mellan att äga något (ha en äganderätt) och att ha giftorätt.

Äganderätt

Av 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) följer att var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta innebär att själva äganderätten påverkas inte av att en individ ingår äktenskap och äganderätten kommer inte heller påverkas under pågående äktenskap. Vem som betraktas som ägare av viss egendom avgörs av vanliga förmögenhetsrättsliga regler, alltså vem har förvärvat egendomen exempelvis genom köp, gåva eller arv. Utgångspunkten är att man är två olika rättssubjekt som tar på sig olika skulder och förpliktelser.

Ett vanligt missförstånd är att när två personer gifter sig blir all deras egendom ägd gemensam och endast det som skrivs in i äktenskapsförord som enskild egendom ägs enskilt. Detta är då inte fallet eftersom äktenskapet inte påverkar äganderätten och äktenskapsförord har inget att göra med äganderätten utan berör giftorätt.

Som jag tolkar din fråga är både din blivande man och hans ex ägare av huset. De kommer fortfarande vara ägare gemensamt oavsett ni ingår äktenskap eller inte.

Giftorätt

Definitionen av giftorätt framgår av 7 kap. 2 § ÄktB, giftorätt är all egendom som inte är enskild egendom. Om din blivande make vill göra sin del av huset enskild kan detta göras genom ett äktenskapsförord.

Om detta inte görs kommer hans del av huset att betraktas som giftorätt. Detta innebär inte att du äger huset tillsammans med din man utan får endast konsekvenser om ni i framtiden skulle skilja er. Hans del av huset kommer då att listas som giftorätt och sedan delas mellan er två. Om huset tas upp i ett äktenskapsförord kommer det listas som enskild egendom och inte delas vid en eventuell bodelning.

Sammanfattningsvis

Att ni gifter er påverkar inte äganderätten. Att du skulle få giftorätt i huset innebär endast en rätt att ta del av värdet av hans del av huset vid en eventuell bodelning. Huset kommer därmed fortfarande ägas av din blivande man och hans ex.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare