Äktenskap eller samboförhållande - skillnader vid separation

Jag är ägare av en bostadsrätt som är avbetald, + en sparad slant. Har tre barn. Ska bli sambo eller gifta mej med en man utan några direkta tillgångar. Han har 1 barn. För- eller nackdelar med giftemål, alt. att leva som sambo? För mej, honom och våra barn - om någon av oss går bort, eller vid separation? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej. Detta är ju en ganska bred fråga. Jag gör så att jag beskriver de grundläggande reglerna om separation och arv, i äktenskap respektive samboförhållanden och vad det kan betyda för er. Vill du sedan ha svar på någon mer detaljerad fråga, får du hemskt gärna återkomma. Äktenskapsskillnad och bodelning Om äktenskapsskillnad begärs och någon av makarna har barn som är under 16 år, ska en betänketid på sex månader löpa innan äktenskapet kan upplösas (5:1 Äktenskapsbalken). Detta kan vara bra för er att tänka på då ni båda har barn. När äktenskapsskillnad sedan sker, skall bodelning göras. Det som delas är makarnas giftorättsgods. Giftorättsgods är alla makarnas tillgångar och ägodelar som inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Man kan göra egendom till enskild egendom genom att skriva ett äktenskapsförord, och egendom kan också vara enskild om man fått den i gåva eller testamente med särskild föreskrift härom (7:2 ÄktB). Från bodelningen får man också ta undan kläder och personliga ägodelar till ett mindre värde (10:2 ÄktB). Utgångspunkten vid en bodelning är att värdet av giftorättsgodset skall delas lika. Den make som har störst behov av den gemensamma bostaden ska få denna (11:8 ÄktB), och kan då få lösa ut den andre maken. Om ett äktenskap upplöses efter kort tid och den ena maken skulle förlora orättvist mycket på en hälftendelning kan man göra undantag från detta. Ett sådant undantag kallas för skevdelning, och innebär att den ene maken får behålla mer än hälften av giftorättsgodset (12:1 ÄktB). Man brukar säga att möjligheten till skevdelning försvinner efter fem års äktenskap. Bodelning när samboförhållande upphör Den egendom som kan/ska fördelas vid separation av sambor är s.k. samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som anskaffats för gemensamt bruk (3§ Sambolagen). Bohag är möbler, TV och annat som typiskt sett behövs i en bostad. Att det skall ha anskaffats för gemensamt bruk innebär att bara bostad och bohag som har köpts efter att samboförhållandet inleddes och som är tänkt att användas gemensamt kan vara samboegendom. Precis som med makars giftorättsgods, kan man hindra viss egendom från att bli samboegendom genom ett avtal (9§ SL). Egendom som är samboegendom får inte säljas, hyras ut eller pantsättas utan den andra sambons samtycke (23§ SL). Sambor behöver inte iaktta någon betänketid om de vill separera. Om samboförhållandet upphör kan bodelning göras om någon sambo begär det (8§ SL). Då delas samboegendomen lika, precis som giftorättsgodset vid äktenskapsskillnad (14§ SL). Precis som vid äktenskapsskillnad kan man fördela samboegendomen på ett annat sätt än 50/50, om en hälftendelning skulle vara uppenbart orättvis (15§ SL). Precis som vid äktenskap ska den som bäst behöver den gemensamma bostaden få denna (16§ SL). Om den gemensamma bostaden inte är samboegendom, kan den av samborna som inte äger bostaden trots det ha rätt att lösa ut den andre sambon från denna när förhållandet upphör (22§ SL). För att detta ska ske krävs dock särskilda skäl, och sker i princip aldrig om inte samborna har gemensamma barn. Arv vid äktenskap Om en av makarna går bort, gör man i allmänhet även här en bodelning, där giftorättsgodset delas lika precis som ovan. Det som den avlidne maken skulle ha fått vid en bodelning, utgör dennes kvarlåtenskap, och det är detta som skall fördelas genom arv. Den som ärver en avliden person är i första hand dennes biologiska barn och deras eventuella barn (2:1 Ärvdabalken). Dina barn ärver alltså dig, medan mannens barn ärver honom. Om två makar har gemensamma barn, och en av makarna avlider, får det gemensamma barnet vänta på att få ut sitt arv tills även den andre maken avlider. Man kallar detta att den efterlevande maken ärver med försteg (3:1 ÄB). Barn som inte är makarnas gemensamma har rätt att få ut sitt arv direkt. Från detta finns ett undantag. En efterlevande make har alltid rätt att behålla egendom till ett värde av fyra basbelopp (ca 160.000 kr). Om din efterlevande make inte skulle få ut så mycket genom bodelningen att detta är uppfyllt, får man ”fylla på” med den egendom som egentligen skulle gå till dina barn som arv (3:1 2st. ÄB). Vid sambos död Sambor ärver inte varandra. Avlider den ena sambon, kan den efterlevande begära att bodelning ska göras. I så fall har den efterlevande sambon rätt att genom bodelningen få ut egendom som motsvarar två basbelopp (ca 80.000), förutsatt att det finns samboegendom som är värd så mycket (18§ SL). Vill man att ens sambo skall ärva något av en, kan man skriva ett testamente. För era barn förändras inte särskilt mycket vad gäller arv. Dina barn kommer fortfarande att ärva dig direkt, och mannens barn ärver honom. Avslutningsvis ska jag också nämna att ni som gifta har underhållsskyldighet gentemot varandras barn. Väljer ni att leva som sambos har ni ingen sådan skyldighet gentemot varandras barn, om ni inte skaffar gemensamma barn (Föräldrabalken 7:5). Så här ser alltså de generella reglerna om separation och arv i äktenskap respektive samboförhållanden ut. Som du själv märker leder äktenskap till att makarna får väldigt långtgående krav på varandra om det blir aktuellt med skilsmässa, och det gynnar naturligtvis den make som har minst tillgångar. Om ni gifter er kommer både din bostad och dina besparingar att bli giftorättsgods, och kan därmed dras in i en bodelning. Blir ni istället sambos kan vare sig dina besparingar eller den bostad du nu äger bli samboegendom, utan det som kan komma ifråga för bodelning är möbelinköp och annat för gemensam användning, samt om ni köper en ny bostad. I både äktenskap och samboförhållanden kan man ju dock påverka vilken egendom som blir aktuell för bodelning genom att skriva äktenskapsförord eller samboavtal. Vad som har störst fördelar är svårt för mig att svara på, främst handlar det förstås om hur mycket ni litar på varandra och hur ni tänker er framtiden ihop. Jag hoppas att detta varit till någon hjälp, och du är som sagt välkommen att återkomma med någon mer detaljerad fråga. Äktenskapsbalken, Föräldrabalken, Sambolagen och Ärvdabalken finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/20030376.htm http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19580637.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare