FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/02/2010

Villkor om enskild egendom undantar från bodelning

Hej! Jag håller på med en segsliten bodelning sedan nov-06. Anledningen till att det dragit ut på tiden är att min f.d man tog ut 100.000 kr från ett gemensamt konto straxt innan den kritiska tidpunkten, och undanhållit värde av pensionsförsäkringar m.m. Vi har varit tillsammans i 33 år och varit gifta i 23 år. Nu till min fråga. Vad gäller vid bodelning om min f.d. man fick hälften av en bostadsrätt av sin mor för ca 10 år sedan. Det kan skrivits på ett papper att den skulle vara enskild egendom. Nu har jag läst i en bok av Margareta Brattström att ett visst värde av denna egendom ändå skall tas med vid bodelning, förutsatt att det inte är skrivet något äktenskapsförord. Vad är det egentligen som gäller?

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis kan sägas att, såvida din f.d. makes mor +i samband med+ gåvan angav att den skulle vara din makes enskilda, ska den också vara det, och följaktligen ska +hela+ dess värde undantas från er bodelning. Möjligheterna att göra egendom till enskild med följd att den inte ska ingå i en framtida bodelning anges i 7 kap 2 § Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Föreligger det inget äktenskapsförord (som är det första alternativet enligt 1 punkten i nämnda lagrum) kan egendom också göras till enskild genom villkor när egendomen överlåts - av en givare som inte är den andre maken, eller en testator - att den ska vara just enskild. Då detta som sagt verkar vara fallet vad gäller den aktuella bostadsrätten ska +hela+ dess värde undantas från bodelningen (enligt 10 kap 1§ Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Skulle det emellertid inte finnas något villkor, eller om din f.d. makes mor ställt upp det efter att hon givit bort bostadsrätten, är egendomen att betrakta som giftorättsgods (all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods) vilken ska ingå i er bodelning. Vad Brattström syftar på är svårt att säga när jag inte vet exakt vilket avsnitt du hänvisar till, men jag kan inte tänka mig att hon skulle avse något annat. Makars enskilda egendom kan visserligen i vissa fall _påverka_ bodelningen, men då handlar det om fall där en make som har betydligt mer giftorättsgods än den andre maken vill slippa ifrån en exakt likadelning genom så kallad _jämkning_. Det finns då en möjlighet till detta om den andre maken har betydande egendom som är enskild och det därigenom skulle anses oskäligt att maken som bara har giftorättsgods skulle behöva dela med sig fullt ut av detta (12 kap 1 § Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1). Märk dock att den enskilda egendomen inte heller i detta fall tas med i bodelningen, utan endast att den andre maken, om den har betydligt mer giftorättsgods får undanta en del av detta. Av din fråga verkar det dock inte som att denna situation är för handen. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare