FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/10/2009

Misshandel inom äktenskap

Hej! till vem mer kan jag anmäla psykiskt och fysiskt misshandel som pågår många år och nu förvärrats. personen som är misshandlads är under läkarens och terapeutens tillsyn. Vilka rättigheter har hon vid skilsmässa,hyreslägenhet,barnen snart 18 år , om misshandel ovan har jag kontaktat läkare och terapeuten.

Lawline svarar

Hej, Om din vän blivit misshandlad bör ni göra en polisanmälan. Det kan göras på polisens telefon 114 14. Polisen kan du utreda brottet. Vid skilsmässa ska makarnas egendom delas lika mellan dem, under förutsättning att viss egendom inte gjorts till enskild genom ett äktenskapsförord eller att någon av makarna genom gåva eller arv fått egendom med villkor att den ska vara enskild. När det gäller en hyresrätt som gemensam bostad har den make rätt till bostaden som behöver den bäst. Om bara den ena maken finns med på kontraktet för hyresrätten brukar denne få behålla den, om inte den andra maken får vårdnaden om barnen. Hoppas det går bra för din vän. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare