FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2009

Kostnader vid förvärv av fastighet

Hej, Jag och min fru har ett äktenskapsförord som säger att egendom som en av oss har förvärvat innan äktenskapet skall vara den personens enskilda egendom och inte utgöra giftorättsgods vid bodelning. Detta gäller exempelvis vårt sommarhus som var mitt då vi gifte oss. Nu vill vi att min fru bli delägare så vi kan dra nytta av ROT avdraget fullt ut för en renovering som vi håller på med. Två frågor: 1. Hur blir hon enklast delägare och är det förknippat med några kostnader (skatter, avgifter etc). 2. Skall hon köpa in sig till marknadsvärde eller anskaffningsvärde? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej. Din fru kan endast bli delägare genom att förvärva en andel av fastigheten genom antigen ett köp eller en gåva. Ett förvärv av andel i fastighet måste uppfylla vissa formkrav enligt Jordabalkens 4 kapitel, se lagen https://lagen.nu/1970:994 , för att vara giltigt. En skriftligt köpehandling, antigen köpebrev eller gåvobrev skall upprättas i vilket fastighetsbeteckningen, eventuell köpeskilling samt en överlåtelseförklaring måste ingå. Vad gäller kostnader är gåva är det minst kostsamma alternativet eftersom det vid ett sådant förvärv inte utgår stämpelskatt, men det alternativet är dock inte särskilt lämpligt i Ert fall. Vid köp utgår stämpelsatt och vid både köp och gåva utgår även en administrativ lagfartsavgift. Köpehandling kan Ni upprätta själva, i annat fall kan sådana köpas från en juristbyrå. Vad gäller köpesumman så måste Ni betala reavinstkatt på vinsten. Av den anledningen kan det finnas skäl att sälja andelen till anskaffningsvärde. Emellertid innebär det givetvis att Ni säljer andelen till ett underpris, men Ni skjuter upp reavinstbeskattningen. I övrigt är priset en fråga som bäst bestäms Er emellan. I vilket fall så bör Ni ändra Ert äktenskapsförord efter förvärvet. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare