FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2009

Kan enskild firma tvingas att ändra bolagsform?

Hej! Min far driver en enskild firma med tillhörande mark och två fastigheter. Han är gift och har inget äktenskapsförord. Tillsammans har de oss tre syskon. Jag har varit anställd heltid i 20 år i företaget medans mina bröder aldrig varit anställda. Trots att företaget alltid gått med vinst vill mina bröder nu ändra företagsformen för att säkerställa att inga tillgångar försvinner vid en eventuell konkurs. Att detta påtalas krossar naturligvis min fars hjärta men även mitt då vi inte får det förtroende vi förtjänar. Frågan är: Kan de med mors hjälp tvinga vår far att ändra bolagsformen?

Lawline svarar

Hej! Om din far driver en enskild firma så är det han som äger alla tillgångar och är ansvarig för alla skulder i bolaget. Någon annan kan aldrig äga andelar i en enskild firma eller på ett annat sätt direkt tvinga till sig juridiskt inflytande över en enskild firma som inte är hans eller hennes. Det enda inflytande dina bröder och din mor kan ha är indirekt – om t.ex. de äger fastigheter eller produktionsmedlen som firma behöver och som din far hyr av dem, kan de naturligtvis säga att de säger upp sina avtal om inte han ändrar bolagsformen. Det kan också vara så att din far har ingått ett avtal med dina bröder som innebär att de har rätt att kräva att han ändrar bolagsformen (även om det verkar väldigt osannolikt). Men bortsett från det finns det inga juridiska möjligheter att tvinga din far att ändra bolagsformen. Detta framgår inte av någon lag, utan är snarare en konsekvens av den s.k. avtalsfriheten – din far får, precis som alla andra, ingå vilka avtal han vill och bilda vilka bolag han vill, om inte lagen eller han själv genom avtal har begränsat denna sin frihet. MVH
Dennis AndreevRådgivare