FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/04/2009

Avtal via e-post

Vad krävs för att en digital fil (i form av ett mail eller ett bifogat dokument) ska gälla som ett juridiskt bindande avtal? Vad gäller för att arkivera ett avtal i elektronisk form?

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga beror helt och hållet på vilken typ av avtal det rör sig om. De flesta avtal i Sverige är s.k. formlösa avtal, vilket betyder att de kan ingås muntligen, på telefon, via mail eller på vilket annat sätt som helst, bara parterna kommer överens. I sådant fall uppstår alltså bindande avtal om två parter i en konversation via e-post har kommit överens om att ingå ett bindande avtal. Avtalet är dock inte knutet till själva e-postmeddelandena, utan finns som en formlös företeelse som inte är beroende av något dokument eller någon fil. Det finns dock vissa, särskilt viktiga, typer av avtal som enligt lag måste ingås skriftligen (andra villkor kan också tillkomma). Exempel på sådana avtal är köp av fast egendom (4 kap. 1 § jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994#K4), avtal om underhållsbidrag i vissa fall (7 kap. 7 § 2 st. föräldrabalken, se https://lagen.nu/1949:381#K7) och äktenskapsförord (7 kap. 3 § 2 st. äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K7). När det i lagen uppställs krav på skriftlighet innebär detta att avtalet faktiskt måste vara skrivet på ett papper och undertecknad av parterna; är inte dessa krav uppfyllda är avtalet ogiltigt. E-postmeddelanden uppfyller inte dessa krav, alltså kan sådana avtal aldrig ingås via mail. Sammanfattningsvis betyder detta att om avtalet ifråga är ett vanligt formlöst avtal så blir parterna bundna så fort de (via mail) kommer överens om att ingå ett bindande avtal. Är det däremot fråga om den typen av avtal som är specialreglerad i lagen så ska det ingås skriftligen och något bindande avtal kan inte föreligga bara pga. att det finns e-postmeddelanden. Något krav på arkivering av e-postmeddelanden uppställs inte i något fall. Observera dock följande. Många formlösa avtal, som i och för sig hade kunnat ingås muntligen, ingås ändå skriftligen av säkerhetsskäl. När det handlar om stora värden (det kan vara allt från köp av en bil till företagsöverlåtelser) kan båda parterna känna att det är säkrast att ingå avtalet skriftligen för det fall det skulle uppstå en tvist. Av detta skäl kan det vara smart att spara sådana e-postmeddelanden som berör ett viktigt (formlöst) avtal för det fall man senare hamnar i en domstolsprocess och måste bevisa att avtalet faktiskt ingåtts och vad det innehåller. Några särskilda krav på hur meddelandena ska sparas uppställs dock inte. MVH
Dennis AndreevRådgivare