FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/09/2008

Vilka har rättslig handlingsförmåga?

Hejsan, jag tänkte fråga vad som menas med rättshandlingsförmåga och likaså vilka personer som saknar full rättshandlingsförmåga?

Lawline svarar

Varje fysisk person har från sin födelse till sin död rättsförmåga (rättskapacitet,) det vill säga förmåga att ha rättigheter och förpliktelser. Från detta måste man skilja rättslig handlingsförmåga, det vill säga förmågan att själv ombesörja sina rättsliga angelägenheter, t.ex. att själv köpa och sälja, ingå avtal osv. Rättslig handlingsförmåga har alla fysiska personer förutom: – de som är omyndiga (under 18 år) enligt föräldrabalken 9:1 (se https://lagen.nu/1949:381), - psykiskt störda (även de över 18 år) enligt lagen om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning (se https://lagen.nu/1924:323), – de som är i konkurs, enligt 3 kapitlet 1 § konkurslagen – eller de som har förvaltare. Från 16 års ålder kan man ha rättslig handlingsförmåga i vissa avseenden, man har t.ex. rådighet över egna arbetsförtjänster. Rättslig handlingsförmåga har även juridiska personer (t.ex. aktiebolag), legala ställföreträdare och behöriga fullmäktige. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare