FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/03/2006

Narkotikabrott - belastningsregister

Hejsan. Jag har en fråga angående lättare droger (även om denna definition inte existerar inom det svenska rättväsendet, tror jag) som exempelvis marijuana och hasch. Hur påverkas min framtida chans att söka jobb eller plugga på universitet om jag åker fast för narkotikainnehav eller narkotikapåverkan (heter det så?)? Hur länge finns jag med i straffregistret? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som bland annat genom dom, beslut och strafföreläggande ålagts påföljd för brott. Det finns olika bestämmelser som anger när uppgifterna skall gallras. I regel är det senast 20 år efter den dom eller det beslut, som föranledde att uppgiften fördes in i registret. Svenska myndigheter (Riksdagens ombudsmän, JK, polis-, skatte, -tull- eller åklagarmyndighet, allmän domstol) och enskilda (vid prövning av anställning eller uppdrag i en verksamhet som avser vård eller som är av betydelse för förebyggande eller beivrande av brott, efter regeringens föreskrifter) får ta del av uppgifterna. Mer information kan du hitta i Lagen om belastningsregister och Förordningen om belastningsregister, http://lagen.nu/1998:620 resp. http://lagen.nu/1999:1134
Branka StojkovicRådgivare