Utmätning av hustrus fastighet?

hej

jag har en gammal skuld där jag inte hört av fodringsägaren på flera år men skulden preskriberas inte fören om 6 år. nu tänkte jag och min fru köpa hus. om min fru står som ensam ägare till huset kan då vi bli av med huset beroende på detta? alltså kan kfm tvångssälja 'hennes' hus för att betala skulden? även om vi inte skriver något äktenskapsförord?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Din fru ansvarar inte för Dina skulder, hennes egendom kan därför inte utmätas. Äganderätten måste dock kunna bevisas vid utmätningen.

Om Din fru står ensam på lagfarten kan fastigheten inte tvångsförsäljas-det räcker som bevis, vilket framgår av 4 kap 23 § utsökningsbalken (1981:774).

Vid ett eventuellt husköp bör fastigheten överlåtas till Din fru enligt köpekontraktet. Du har då giftorätt i fastigheten men ingen äganderätt.

Utsökningsbalken hittar Du http://lagen.nu/1981:774#R33 .

Vänligen

Carl Johan FahlanderRådgivare