FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2007

Makes arvsrätt

Hej! Vi är ett gäng 50&60-plussar o det diskuteras vilt ang arv osv. Mina frågor gäller gifta makar med 3 gemensamma barn, äktenskapet är 40 år. 1. Mannen har äktenskapsförord, endast hans namn på lagfart o tillgångar. Vid mannens frånfälle: Ärver kvinnan något, eller bara barnen? 2. Kvinnans arv sattes i en sommarvilla, för att undgå tidigare gåvoskatten; skrevs denna på de 3 barnen. Vid mannens frånfälle: Har hon någon möjlighet att ha besittningsrätt till sitt sommarhus? Eller är alla hennes chanser försuttna? Kanske internt mellan barnen att någon skulle vilja sälja o få ut pengar; man vet ju aldrig. Kul om jag får svar till dom! Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej! 1. Äktenskapsförord är endast till för att skydda egendom vid skilsmässa. Om alla tillgångar står i hans namn och enligt äktenskapsförordet är enskild egendom innebär det att detta inte ska ingå i en bodelning. Egendomen ingår heller inte i bodelning vid dödsfall utan kvinnans giftorättsgods delas med hälften och läggs samman med mannens enskilda egendom, detta blir hans kvarlåtenskap, 10:1 ÄktB, se lagrum http://www.lagen.nu/1987:230 . Makar ärver före gemensamma barn oavsett om egendomen har varit enskild eller inte, 3:1 ÄB. Se lagrum http://www.lagen.nu/1958:637#K3 . 2. Om barnen står som ägare till sommarvillan har kvinnan inga anspråk på den annat än om det skulle finns någon form av hyresavtal mellan barnen och kvinnan. Med vänlig hälsning
Rådgivare