FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/07/2007

Bostad i Polen ingå i bodelning?

Vi har ett äktenskap, en man med svenskt medborgarskap och en kvinna med polskt. Mannen dör och en fråga uppstår vad som ska gå med i bodelningen. Ska en av henne ägd bostad, som hon hade långt innan äktenskapet och som är belägen i Polen, gå med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej! I 7:1 och 7:2 Äktenskapsbalken (http://www.lagen.nu/1987:230) regleras vad som ska anses vara giftorättsgods och vad som ska anses vara enskild egendom vid bodelning när ett äktenskap upphör, t.ex. p.g.a. att ena maken/makan avlider. Huvudregeln är enligt 7:1 Äktenskapsbalken att all egendom, således även utomlands belägna hus som ena maken köpt långt före äktenskapet, ska anses vara giftorättsgods. De enda undantagen från denna regel finns i 7:2 Äktenskapsbalken. Det går t.ex. att göra giftorättsgods till enskild egendom genom äktenskapsförord, och gåvor samt arv med vissa förbehåll medför också att egendomen ses som enskild. I detta fall innebär det att egendomen förmodligen ska ingå i bodelningen. Det finns emellertid en särskild jämkningsregel i 12:1 Äktenskapsbalken som innebär att om det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken, skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Är det så att det skulle vara oskäligt att du tvingas lämna egendom motsvarande halva värdet av huset i bodelningen och det i övrigt inte finns så mycket egendom att fördela så kan denna bestämmelse bli tillämplig. I övrigt så gäller förstås att du efter bodelningen ärver din make såvida det inte finns några särkullbarn på hans sida, se 3:1 Ärvdabalken (http://www.lagen.nu/1958:637) Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare