FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/01/2006

Begära ny bodelning om inte har registrerat?

I äktenskapsbalken läste jag i 6§ (När bodelning har förrättats, får makarna eller en av dem ge in bodelningshandlingen till domstol för registering)..jag och mitt ex gjorde en bodelning för ca 1,5 år sedan, ingen av oss har lämnat in bodelningspapperna till domstol för registrering, min fråga..kan jag begära en ny bodelning nu?..då jag såhär i efterhand märker att saker rörande det gemensamma boendet och skulder då, hade missats att tas med.Detta p.g.a okunnighet.. MVH Joakim

Lawline svarar

I 13 kap. 6§ äktenskapsbalken (se http://www.lagen.nu/1987:230 .) står det precis som du skriver att man får ge in bodelningshandlingen till domstol för registrering. Detta är dock ingen förutsättning för att bodelningsavtalet ska vara giltigt. Har du och ditt ex upprättat en handling om er bodelning och har båda skrivit under denna har avtalet rättsverkan och du kan således inte begära en ny bodelning. En möjlighet för dig skulle kunna vara att försöka ogiltigförklara eller jämka bodelningsavtalet men det är svårt att säga om du skulle ha någon framgång. Mvh
Anna BergmanRådgivare