FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2007

Enskild egendom genom gåva

Hej, Kan enskild egendom (fast egendom, bostadshus) som tillkommit genom gåva av föräldrar till en part i ett äktenskap göras om till giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej! Enligt 7 kap 2 § 2 p äktenskapsbalken (ÄktB) utgörs enskild egendom av sådan gåva som givits den ena maken med förbehåll att denna skall vara mottagarens enskilda. Enligt 3 § ÄktB kan makarna genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillfaller dem skall utgöra enskild egendom. Enligt samma paragraf kan makarna genom nytt äktenskapsförord bestämma att egendom som gjorts enskild skall utgöra giftorättsgods. Möjligheten att göra enskild egendom till giftorättsgods föreligger dock ej i de fall då denna fåtts via arv, testamente, gåva eller förmånstagarförordnande vid försäkring. En bärande tanke bakom denna ordning har varit att givarens vilja skall respekteras. Den möjligheten som finns är att givaren tar tillbaka förbehållet att egendomen skall vara enskild egendom. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare