FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2007

Svenskt äktenskapsförord vid fransk skilsmässa

Jag och min franska pojkvän ska gifta oss, i Sverige. Vi tänkte skriva äktenskapsförord för att behålla alla våra tillgångar som enskild egendom. Om vi skulle flytta till Frankrike och skiljer oss där, gäller då vårt svenska äktenskapsförord? Vänliga hälsningar, Åsa.

Lawline svarar

Hej, svaret på frågan huruvida äktenskapsförordet, ingånget i Sverige, är giltigt vid en fransk skilsmässa måste besvaras med utgångspunkt i fransk internationell privaträtt. Ordet "internationell privaträtt" kan här vilseleda. Varje land har sin egna internationella privaträtt och det rör sig således om franska rättsregler som berör enskilda personers internationella rättsförhållanden. Min kunskap om franska rättsregler är mycket begränsad, och för att få ett fullgott svar bör man vända sig till en advokatbyrå som har bättre kunskap om främmande länders internationella privaträtt. Regler om internationell privaträtt ger alltså domstolslandet (Frankrike) svar på frågan vilket lands lag man ska tillämpa när man skall döma i ett särskilt mål, såsom här till exempel i ett skilsmässomål. Det kan emellertid sägas att flera länder i EU tillämpar den lag som gällde för makarnas förmögenhetsförhållanden vid den tidpunkt då rättshandlingen ( i detta fall äktenskapsförordet) företogs. I sådana fall skulle äktenskapsförordet kunna göras gällande vid en skilsmässa i Frankrike om det var giltigt i Sverige, förutsatt då att det är svensk lag som är tillämplig på rättsförhållandet. Frågan om det är svensk lag som är tillämplig på rättsförhållandet beror på hur de franska lagvalsreglerna ser ut. Men det är tänkbart att så är fallet, om ni tar hemvist i Sverige efter giftermålet. Vidare så är det tänkbart att fransk rätt ger er en möjlighet att ni som makar kan avtala om vilket lands lag som ska vara tillämplig på rättsförhållandet. Väljer ni då svensk rätt så är äktenskapsförordet giltigt, även vid en skilsmässa i Frankrike. Det kan inte poängteras nog att mina uttalanden om fransk rätts lagvalsregler endast är antaganden. Vill du själv bilda dig en översikt om fransk internationell privaträtt så bifogar jag här en länk: http://ec.europa.eu/civiljustice/applicable_law/applicable_law_fra_sv.htm Tyvärr så finns sidan bara tillgänglig på franska, vilket gör att jag inte har kunnat tillgodogöra mig innehållet. Som avslutning kan nämnas att det finns en viss möjlighet att ansöka om skilsmässa inför svensk domstol, även om ni för tillfället skulle bo i Frankrike. Förutsättningarna för att en svensk domstol är behörig att ta upp ett sådant mål framgår av Bryssel II förordningen. Dessa förutsättningar studeras lämpligast direkt i förordningstexten. Bryssel II-förordningen hittar du här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/consleg/2003/R/02003R2201-20050301-sv.pdf De artiklar som är relevanta i det här fallet är främst artikel 3, 6 och 7. Skulle du vilja ha några begrepp i förordningstexten utredda så är du välkommen att återkomma. vänliga hälsningar
Rådgivare