FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2007

Särkullbarns arvsrätt vid enskild egendom

Min mors make, ej min far, har avlidit. Han har 2 barn i ett tidigare giftemål. Jag är ensam dotter till min mor. Mor och hennes make skrev äktenskapsförord gällande deras lägenhet, där mor står som ensam ägare till lägenheten. Kan makens barn, särkullsbarn, göra anspråk på lägenheten, vid mors ev dödsfall?

Lawline svarar

Eftersom din mor och maken är gifta sker det alltid en bodelning innan något arv utgår, om någon av dem skulle avlida. Vid en bodelning ingår bara den egendom som inte är undantagen genom att vara enskild, exempelvis genom äktenskapsförord (ÄktB 9 kap 1§ och 10 kap 1§, se http://lagen.nu/1987:230). Särkullbarnen på din mors makes sida kan inte få rätt till lägenheten eftersom den är enskild egendom genom äktenskapsförord (ÄktB 7kap 2§ 1p) och om din mor skulle avlida påverkar inte det saken. Om särkullbarnen skulle ha rätt till efterarv efter sin far vid din mors bortgång avser det endast den del av hans egendom (efter bodelningen) som hon erhållit vid hans bortgång, inte hennes egendom. De har inte arvsrätt efter henne. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare