FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/07/2007

Ingår det nya bohaget i bodelningen?

Efter skilsmässan har jag skaffat nytt boende och hustrun bor kvar i huset. Vi har nu levt separerade i ca 3 månader och hon har än så länge ej bett mig att skriva på skilsmässopapperna. Men här är kanske något som hon känner till, eftersom hon jobbat på familjerätten i en annan ort en bit härifrån. Jag lämnade kvar hela bohaget i huset, och det har jag betalt. Nu har jag skaffat nytt till mitt nya boende för 50000. Frågan är: räknas mitt "nya" bohag in i eventuell bodelning? Att jag gjort på detta sätt beror på att vi har en 11årig dotter, och jag vill att hon ska trivas i sitt gamla hem som hon alltid har gjort.

Lawline svarar

Vid bodelning ingår all egendom (förutom egendom som har gjorts till enskild egendom genom särskilt förbehåll i t.ex. äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev) som finns vid den s.k. kritiska tidpunkten. Den kritiska tidpunkten är den dag då ansökan om äktenskapsskillnad ges in till tingsrätten, vilket Ni inte har gjort ännu. Utgångspunkten är därför att även det bohag som du har köpt efter att du flyttade från Ert gemensamma hus är giftorättsgods och skall ingå i bodelningen. En möjlighet för Dig att få behålla ditt nya bohag är att Du och din hustru skriver ett äktenskapsförord där Ni avtalar att det som du har köpt till ditt nya hem skall vara din enskilda egendom. Egendomen kommer då inte att ingå i en framtida bodelning. Om detta är en möjlig lösning eller inte beror förstås på vilken inställning din hustru har till ett sådant äktenskapsförord (se lagtext http://www.lagen.nu/1987:230#K7P3S1 ) Om Ni inte skriver något äktenskapsförord är den enda möjligheten för Dig att få behålla bohaget att du begär jämkning av bodelningen på så sätt att du begär att få behålla mer av ditt giftorättsgods (den gemensamma egendomen). Detta kallas för skevdelning och aktuell lagtext finns http://www.lagen.nu/1987:230#K12P1 . Förutsättningen för skevdelning är att du vid bodelningen skulle ha fått mindre än din hustru – det krävs med andra ord att hon, förutom Ert gemensamma giftorättsgods, också har enskild egendom som tillfaller henne. Skevdelning används dessutom bara i undantagsfall vilket innebär att det inte är någon lösning att lita på. Jag råder Dig därför att försöka komma överens med din hustru om ett äktenskapsförord som ni sedan lämnar in till tingsrätten. Först då blir äktenskapsförordet registrerat, d.v.s. giltigt. När Ni sedan ansöker om äktenskapsskillnad undantas ditt bohag från den framtida bodelningen. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare