FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/07/2007

Jämkning vid bodelning

Efter 15års äktenskap begär hustrun skilsmässa.Huset vi bott i har hon fått som enskild gåva av sin mor.Det fick hon strax efter giftermålet.Huset var då ett enkelt torp, men under åren har det renoverats och c.a 90 % av kostnaderna har jag betalat + arbete. Vi har inget äktenskapsförord.Nu påstås det att även om hon erhöll det som enskild gåva så har jag rätt att erhålla viss ersättning ,eftersom det hade ett väldigt lågt värde när hon erhöll det och genom mina insatser har det blivit värdefullt. Hur är det egentligen? M.v.h. Kaj

Lawline svarar

hej, den regel som du kanske har i åtanke är 11 kap 4 § äktenskapsbalken. Äktenskapsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 . Syftet med denna regel är att motverka att illojal skilsmässoplanering inför en förestående skilsmässa. Här omfattas bl.a. situationer som när den ena maken, utan den andra makens samtycke, inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad har väckts, inte i obetydlig omfattning använt sitt giftorättsgods för att öka värdet av sin enskilda egendom. Det värde som har överförts ska då återföras till giftorättsgodset och bli föremål för hälftendelning, detta genom att man ökar den andre makens andel, som denne får ut av giftorättsgodset vid bodelningen och dennes del sålunda beräknas som om överföringen inte har ägt rum. I detta fall så är inte denna regel tillämplig, eftersom du själv har samtyckt till förbättringen av den enskilda egendomen. Den möjlighet du har är istället den s.k. skevdelningsregeln i 12 kap 1 §, samma balk. Av denna regel följer att det är möjligt att jämka en bodelning om det är oskäligt med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt att en make skall lämna ifrån sig egendom enligt den vanliga likadelningen av giftorättsgodset. En jämkning enligt denna paragraf är dock endast möjligt för den make som har mest giftorättsgods. Det hela går nämligen till så att makarna undantar från bodelingen en kvotdel av det giftorättsgods som de äger. Om till exempel du skulle ha egendom, som är giftorättsgods, till ett värde av 200 000 och samtidigt som din fru endast har sådan egendom till ett värde av 50 000, en jämkning skulle innebära att ni får undanta en kvotdel av denna egendom från bodelning. Om vi föreställer oss jämkning medges så att 1/4 av egendomen skall undantas: resultatet skulle här bli att 150 00 av dina ursprungliga 200 000 och 37 500 av din frus ursprungliga 50 000 skulle bli föremål för en hälftendelning, resten skulle undantas. Istället för att 250 000 skall alltså endast 187 500 delas lika. Denna regel tillämpas oftast på kortvariga äktenskap (mindre än 5 år) där ena parten till äktenskapet har tillfört en betydligt större del till giftorättsgodset än den andra maken. Andra exempel är när ena maken har fått ett stort arv, som inte är enskild egendom, strax innan äktenskapet upplösts, eller vidare när ena maken tagit med sig stora studieskulder in i äktenskapet. En annan sak som talar för jämkning enligt denna regel är om den ena maken har stora tillgångar i form av enskild egendom, som inte ska ingå i bodelningen. Detta gäller framför allt när den andra maken har bidragit till att öka värdet på denna egendom. Men även om detta talar för en jämkning så bör poängteras att frågan om huruvida skäl för en sådan jämkning föreligger skall göra efter en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Om det nu är så att du har betalt mycket av renoveringen - ja rentav utfört dessa arbeten själv, så kanske det är så att din fru har stått för andra utgifter under äktenskapet. Eller så kanske det förhåller sig så att även du har enskild egendom, som inte ska ingå i bodelningen. Som du ser så är det svårt att ge några klara besked om vad som gäller, eftersom många andra omständigheter spelar in. Vänliga hälsningar
Rådgivare