FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2007

Gåva jämförbar med testamente

Min pappa har nyligen dött och jag är ett särkullbarn från tidigare äktenskap. Far har haft en fastighet av betydande värde som ca 1 år före hans cancerbesked bytt ägare (GÅVA) till nuvarande makan. Har jag rätt till arv av fastigheten om de inte har gjort den till enskild egendom eller gjort en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej! Bröstarvingar (den avlidnes barn) har alltid rätt att efter begäran utfå sin laglott. Laglotten för samtliga barn utgör hälften av den avlidnes kvarlåtenskap, se ärvdabalken (ÄB http://www.lagen.nu/1958:637) 7 kap 1 §. På detta sätt skyddas bröstarvingar så att de aldrig kan göras arvlösa. Ett testamente som kränker en bröstarvinges laglott kan jämkas enligt ÄB 7 kap 3 §. För att dessa regler inte skall kunna kringgås har skyddet även utsträckts till att omfatta gåvor som kan jämföras med testamente, det s.k. förstärkta laglottsskyddet (se ÄB 7 kap 4 §¨http://www.lagen.nu/1958:637). Det krävs inte att den avlidne avsett att kringgå laglottsskyddet utan det räcker att givarens avsikt med gåvan kan antas ha varit att fördela kvarlåtenskapen, alltså att gåvan skedde därför att givaren börjat tänka på sin död. Det finns två typer av gåvor som kan aktualisera det förstärkta laglottsskyddet, dels gåvor i nära samband med dödsfallet (någon viss tidsfrist finns dock inte stadgad) eller när givaren trodde att detta var nära förestående, dels gåvor som innebär att givaren förbehållit sig den huvudsakliga nyttan av egendomen fram till sin död. Det gemensamma är alltså att det rör sig om gåvor som inte medför någon ekonomisk uppoffring för givaren under dennes livstid. Ett exempel är överföring av egendom från en make till den andra genom gåvor, bodelningar eller äktenskapsförord. Följden av att ÄB 7 kap 4 § (http://www.lagen.nu/1958:637) tillämpas är gåvan behandlas som ett testamentsförordnande och laglottens storlek beräknas som om gåvan fanns kvar bland kvarlåtenskapen. Gåvomottagaren kan således bli återbäringsskyldig beträffande den aktuella egendomen eller till ett belopp som motsvarar bröstarvingarnas laglott. Det finns dock ingen återbäringsskyldighet om det är så att särskilda skäl talar däremot (ÄB 7 kap 4 § http://www.lagen.nu/1958:637). Detta kan vara fallet om det skulle te sig otillfredsställande, exempelvis p.g.a. att gåvomottagaren under lång tid arbetat för givaren mot låg ersättning och arbetet medfört sjuklighet (se rättsfallet NJA 1942 s 609) eller om bröstarvingen som gör gällande det förstärkta laglottsskyddet ekonomiskt har utnyttjat den avlidne (se rättsfallet NJA 1954 s 517). Anser du att din rätt till laglott blivit kränkt i enlighet med det sagda skulle jag rekommendera att du väcker talan mot din fars nya maka. En förutsättning är dock att talan väcks mot gåvomottagaren inom ett år från det att bouppteckningen avslutats. Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare