FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2007

Makes skulder

Hej! Ska upprätta ett äktenskapsförord med anledning av att min man nu äger ett aktiebolag. Formuleringen att han till 100% äger alla aktier, innebär det att även en ev skuld/konkurs enbart drabbar honom, eller måste det till någon särskrivning här, alt en försäkring som täcker detta?

Lawline svarar

Hej! Eftersom din man har startat ett aktiebolag är han som huvudregel fri från personligt betalningsansvar för bolagets skulder enligt 1:3 Aktiebolagslagen. Det finns dock undantag som gör att personligt betalningsansvar kan aktualiseras i vissa fall. Blir din man personligt ansvarig för någon skuld i bolaget är skulden enbart hans enligt 1:3 Äktenskapsbalken. Enbart hans egendom får tas i anspråk för att betala skulden. Vid utmätning kan det dock vara bra om du kan visa att det som är din egendom tillhör dig eller att er gemensamma egendom tillhör båda. Detta beror på att bevisbördan för vad som tillhör gäldenären är omvänd när denne är gift eller sambo, vilket framgår av 4:19 Utsökningsbalken. Med detta menas om du och din man har egendom i gemensam besittning så anses denna tillhöra gäldenären om det inte görs sannolikt att egendomen innehas med samäganderätt makarna emellan eller att det framgår att egendomen enbart tillhör den andra maken. Vänlig hälsning
Sara OlssonRådgivare