FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2007

Avstå från efterlevande makes arvsrätt

Hej, Om ett gift par bor i och äger ett hus tillsammans och sen äger mannen en annan fastighet som han hyr ut. Både mannen och kvinnan äger var sin bil och mindre båt. Kvinnan äger även till 100% aktierna i ett företag där mannen arbetar, kvinnan ägde detta företag innan paret gifte sig. Paret har tre gemensamma barn och mannen har sen tidigare två barn. Om mannen skulle avlida kan då kvinnan välja/säga att hon inte vill ärva mannen utan att det som hon äger skall förbli hennes och det som mannen äger delas då lika mellan de fem barnen. Om det är så, finns det då någon speciell procedur som skall följas?

Lawline svarar

Hej! Vid dödsfall ska giftorättsgods delas lika mellan makarna. Man kan dock avsäga sig denna rätt genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord där den gemensamma egendomen görs om till enskild sådan enligt 7:2 och 7:3 ÄktB se http://www.lagen.nu/1987:230 . Detta måste ju dock ske före ett eventuellt dödsfall. Men enligt 12:2 ÄktB kan den efterlevande maken även vid bodelning på grund av dödsfall begära att var och en ska behålla sin del av giftorättsgodset. Den efterlevande maken har dock alltid rätt att erhålla egendom som, tillsammans med den egendom som maken utfått genom bodelningen, motsvarar fyra gånger basbeloppet (dvs ca 160 000 kr) 3:1 st 2 ÄB se http://www.lagen.nu/1958:637 . Dessutom får den efterlevande maken bröstarvingarnas arvslott med fri förfoganderätt (3:1 st 1 ÄB). Fri förfoganderätt innebär dock inte att man får disponera arvet hur som helst. Se 3:2, 3:3 och 3:4 ÄB. Särkullbarn behöver inte avstå sin rätt att utfå sin arvslott direkt såvida den efterlevande maken kan få ut de fyra basbelopp hon/han har rätt till. Den efterlevande maken kan dock avstå från sin arvsrätt enligt 17:2 ÄB så att eventuella bröstarvingar till den avlidne får ut sitt arv direkt. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare