FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2007

Efterlevande makes arvsrätt/särkullbarn

Hej! Min sambo och jag vill om vi gifter oss ha ett äktenskapsförord. Min sambo har en dotter sedan tidigare och vi undrar hur det påverkar arv vid min sambos ev död. Om vi köper ett hus tillsammans och hans tillgångar är bundna i det, måste jag i så fall köpa ut henne och kanske bli tvungen att sälja huset? Kan man komma runt det med ett testamente eller genom att skriva huset på mig, men samtidigt skydda min sambos rättigheter vid en ev separation?

Lawline svarar

Hej! Efterlevande makes arvsrätt regleras i 3 kap Ärvdabalken (ÄB) (http://www.lagen.nu/1958:637). I ÄB 3:1 stadgas att den efterlevande maken har rätt att ärva den avlidne innan de gemensamma barnen. I detta fall har ni ett särkullbarn och det speciella med dessa är att de har rätt att få ut sitt arv före den efterlevande maken samt att de har ett så kallat förstärkt laglottsskydd. Dessa regleringar hittar du i ÄB 3:1 samt ÄB 7 kap (http://www.lagen.nu/1958:637). Det förstärkta skyddet innebär att ett särkullbarns laglott inte kan testamenteras bort. Särkullbarnet kan däremot frivilligt avstå från sin rätt att direkt utfå sin arvslott, i enlighet 3:1 och 3:9 ÄB. Om avstående på sådant sätt sker har särkullbarnet rätt att ta del av den efterlevande makens egendom när denne avlidit. Särkullbarnet kan också skriftligen göra en arvsavsägelse enligt 17:2 ÄB. Detta kan dock inte göras av barn som är under 18 år (se ÄB17:2 st. 2 http://www.lagen.nu/1958:637). Sammanfattningsvis finns det inget direkt sätt att säkerställa att efterlevande make får rätt att leva kvar i bostaden till sin död. Arvsavståenden och arvsavsägelser måste göras frivilligt av barnen. Lycka till! Vänligen
Lisa SwansonRådgivare