FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/05/2007

Arv av enskild egendom

Min fästman och jag ska gifta oss i sommar. Båda har vi barn sedan tidigare, men planerar inga gemensamma. Vi ska upprätta äktenskapsförord som säger att allt det vi för med oss in i boet plus det som vi ev. kommer att få genom t.ex. arv ska vara enskild egendom. Vad händer sedan om jag dör? Jag vill att mina barn ska ärva allt efter mig, inte min blivande make som redan har det gott ställt. Måste man upprätta ett testamente då eller ärver mina barn allt eftersom vi har ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej, Om du dör före din make kommer hela din kvarlåtenskap att tillfalla din efterlevande make, alltså även din enskilda egendom. Dina barn har dock rätt att utfå sin laglott direkt vid din död eftersom dessa barn inte är era gemensamma. Innan dina barn har rätt att få ut sin laglott har dock din make rätt att ur kvarlåtenskapen få egendom till ett så stort värde att den tillsammans med egendom som han erhöll vid bodelningen eller som utgör hans enskilda egendom motsvarar fyra basbelopp, 3:1 Ärvdabalken (se http://lagen.nu/1958:637). Då du skriver att din make har det gott ställt själv kommer denna regel antagligen inte att bli tillämplig. Om du inte vill att din man ska ärva något efter dig kan du skriva ett testamente till förmån för dina barn. Genom ett testamente kan du helt skriva bort din mans rätt till arv. Rätten att utfå fyra basbelopp går dock inte att testamentera bort. Men för att denna regel ska kunna tillämpas krävs som sagt att din man inte får motsvarande belopp på ovannämnda vis. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare