FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/05/2007

Definition av bohag och inre lösöre

Vad menas med "bohag". Har vid en bodelning tilldelats bohag och inre lösöre. Förstår inte i detalj vad jag kan ta med mej vid en skilsmässa.

Lawline svarar

Vid en eventuell skilsmässa har du rätt till värdet av halva bohaget, förutsatt att inget äktenskapsförord finns. Bohag definieras i 7kap 4§ 2st ÄB (se http://lagen.nu/1987:230 ). Sammantaget betyder detta att du vid en eventuell skilsmässa har rätt till halva värdet av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för ert gemensamma hem. Inre lösöre kan exempelvis bestå av mattor, lampor, gardiner, en TV o.s.v. Dock med förutsättningen att det inte har använts uteslutande för den ena partens bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål. Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare