FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/05/2007

Äktenskapsförord och arv

Jag är gift, vi har ett gemensamt barn, min man har 2 sedan innan. Jag äger ett hus och en bostadsrätt till 100%, vad händer om min man dör? Har hans barn någon rätt till husen som är mina, räcker det om jag skriver äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej! Om din make avlider ska bodelning förr eller senare göras. Detta innebär att den egendom som du och din man innehar som giftorättsgods delas lika mellan er. Giftorättsgods är allt som inte uttryckloigen är enskilda egendom. Skillnaden mellan giftorättsgods och enskild egendom ska skiljas mellan frågan om vem som har äganderätt till respektive egendom, då detta är två helt olika begrepp. Din makes bröstarvingar har rätt att genast få ut sin del av arvet efter sin far. Som du säger kan detta leda till att den egendom du äger tillfaller din makes arvingar. För att förhindra detta bör ni upprätta ett äktenskapsförord där den aktuella egendomen görs till enskild. Den kan då inte ingå i en bodelning mellan er. Vänligen,
Rådgivare