FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/05/2007

Har min sambos barns arvsrätt efter mig?

Om min sambo avlider, har hans barn rätt att ärva pengar som finns på mitt bankkonto? är det tryggare att vara gift och ha ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej, Din sambos barn har endast rätt att ärva egendom som tillhör deras pappa, inte pengar som finns på ditt bankkonto. I ett samboförhållande finns ingen motsvarighet till äktenskapets giftorättsgods som ska delas lika när äktenskapet upphör. Detta innebär också att du inte ärver din sambo. Om ni gifter er blir all er egendom giftorättsgods, såvida ingen av er har någon enskild egendom. Detta innebär att om din make dör före dig har du rätt till all egendom. Dock har din makes barn rätt att få ut sin laglott redan då, dvs hälften av vad de har rätt till efter sin pappa. Denna rätt går inte att testamentera bort. Barnen har dock rätt att avstå sin laglott till dess du har avlidit. Om ni fortsätter att vara sambo kan ni skriva ett testamente som ger er arvsrätt efter varandra. Men angående din fråga är det inte tryggare att vara gift oavsett om ni skriver ett äktenskapsförord eller inte. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare