FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/05/2007

Äktenskap - vad ingår i en bodelning?

Hej! Jag undrar om två makar som är gifta och begär bodelning och den ena maken har ett fritidshus. Ska det huset då räknas in i bodelningen? Samma undran om den ena maken t.ex. har en bil.

Lawline svarar

Hej! Enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) så ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. Enligt 7:1 ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Egendom är enligt 7:2 1p ÄktB enskild egendom om detta gjorts i äktenskapsförord enligt 7:3 ÄktB. Egendom som ena maken fått genom gåva, arv eller testamente med villkoret att den skall vara enskild, är också enskild enligt 7:2 2-4 p ÄktB. Detta betyder alltså att både fritidshuset och bilen kan utgöra giftorättsgods och ingå i bodelningen om inte någon av dessa situationer föreligger. Du kan hitta hela ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Rådgivare