FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/04/2007

Enskild egendom

Hejsan Jag och min sambo funderar på att gifta oss. Vi har redan ett barn tillsamman och ett andra på väg. I dags läget har vi inga större tillgångar men i framtiden kommer jag att få ärva en del pengar och ett antal fastigheter av mina föräldrar. Min sambo är inte förtjust i tanken på äktenskapsförord och menar att mina föräldrar i stället kan testamentera sina pengar och fastigheter till mig som enskild egendom. Därför undrar jag nu vad som skiljer dessa båda sätt åt - äktenskapsförord kontra att det jag ärver från mina föräldrar skrivs som min enskilda egendom. Vad händer vid en eventuell framtida skilsmässa eller och jag skulle avlida. Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Egendom kan bli enskild genom såväl ett förordnade om det i ett testamente som genom ett äktenskapsförord, se 7:2 Äktenskapsbalken. Vid en eventuell skilsmässa eller vid din bortgång kommer egendomen att behandlas på samma sätt oavsett om den blivit enskild genom testamente eller äktenskapsförord. Om ni väljer att skriva ett äktenskapsförord kan ni skriva att den egendom som tillhör dig eller som kommer att tillfalla dig ska vara enskild egendom. Det ska upprättas skriftligen, undertecknas av er båda samt registreras hos domstol, se 7:3 Äktenskapsbalken. Vid en skilsmässa kommer som sagt inte den enskilda egendomen att bli del av bodelningen. Om ni genom ett äktenskapsförord har förordnat om att viss egendom ska vara enskild kan dock den som innehar den enskilda egendomen vid en eventuell skilsmässa välja att ta med egendomen i bodelningen, se 10:4 Äktenskapsbalken. Om du avlider före din make, och ni fortfarande är gifta kommer din make att få allt efter dig, även den enskilda egendomen. Först när din make har avlidit ärver era barnen. Äktenskapsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 . Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare