FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2007

Hur fördelas begravningskostnader vid bodelning?

Vi undrar hur begravningskostnader skall fördelas då maka med särkullsbarn skall ärva i icke orubbat bo. Skall dessa fördelas eller är det de efterlevande barnen till den avlidne som skall bära hela kostnaderna?

Lawline svarar

Hej! När någon har dött skall man genomföra en bodelning och detta oavsett om den efterlevande maken kommer att sitta kvar i orubbat bo eller ej. Vid en bodelning beräknar man tillgångar och skulder för vadera make och sedan delar man de sammanlagda tillgångarna på två, om äktenskapsförord ej funnits. Begravningskostnaderna för den avlidne (vilket bl.a. innefattar kostnader för förtäring vid minnesstunden, dödsannons etc.) räknas som en skuld hos den avlidne. Vänligen,
Rådgivare