FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/05/2007

Äktenskapsförord

Hej! Jag och min blivande man ska skriva ett äktenskapsförord. Jag vill att delar av min förmögenhet, dvs aktier och pengar, ska vara min enskilda egendom. Hur ska ett sådant äktenskapsförord upprättas? Jag undrar också vad man ska räkna för avkastning på pengarna?

Lawline svarar

Hej. Ett äktenskapsförord skall upprättas skriftligen och undertecknas av makarna eller de blivande makarna. Dessutom måste äktenskapsförordet registreras hos domstol, se Äktenskapsbalken 7:3 2 – 3 st. se lagen http://lagen.nu/1987:230 . Ett äktenskapsförord består helt enkelt av att makarna anger vilken egendom som skall vara enskild egendom. Avkastning av enskild egendom kommer dock att vara giftorättsgods om inte annat föreskrivs i äktenskapsförordet. Om Du vill att avkastningen av pengarna och aktierna ska vara enskild egendom måste du alltså ange detta i äktenskapsförordet. Då behöver Du inte räkna med någon specifik avkastning på pengarna utan helt enkelt ange att all avkastning skall vara enskild egendom. Hoppas att detta hjälper. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare