FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/04/2007

Kan särkullsbarn göra make arvslös?

Min mor skrev ett äktenskapsförord med sin nu avlidne man. I det förordet står det att vid skilsmässa får hon inget av vad hennes man hade med sig in i äktenskapet. Hennes man skrev aldrig ett testamente. Hennes man har fyra barn som nu påstår att min mor är arvslös och måste flytta ut från den bostad som hon och deras pappa förvaltade under deras äkteskap. Enligt hans barn så är äktenskapsförordet gällande!! Min mor är 62år och saknar tillgångar. Vad kan hon göra ?

Lawline svarar

Om jag förstår Er rätt hade Er mor och hennes make ett äktenskapsförord som gjorde i varje fall makens egendom enskild (vilket innebär att modern inte skulle få något av denna egendom vid en framtida bodelning). Jag utgår i mitt svar ifrån att Er mor och hennes man aldrig skiljde sig, utan faktiskt var gifta när maken dog. När en make dör gör man en bodelning, dvs. delar upp makarnas egendom på de båda. Den döde makens del skall faktiskt tillfalla den efterlevande maken enligt huvudregeln (se http://www.lagen.nu/1958:637#K3 i ärvdabalken 3:1). Om den döde maken hade barn tillsammans med någon annan (s.k. särkullsbarn) har de dock rätt att begära ut sin del av arvet med en gång. Om Er mors make endast hade särkullsbarn kommer det att innebära att de kan kräva hela kvarlåtenskapen efter denne med en gång. Det finns dock en liten säkerhetsventil i 3:1 2st samma lag. Det står att den efterlevande maken alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger basbeloppet som idag ligger på 40 300. Tillsammans med sina egna tillgångar har Er mor rätt att behålla så stor del av kvarlåtenskapen efter hennes make som tillsammans med hennes egna tillgångar motsvarar 161 200 kr. Om Er mor fick ytterst lite eller ingenting vid bodelningen så har makens barn fel. Hon är inte arvslös utan har rätt till egendom upp till minst 161 200 kr. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare