FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/05/2007

Beräkning av arv

Min bror avled nyligen, (vållande av annan), han var gift med ett barn i äktenskapet samt att han hade två barn i ett tidigare förhållande. Vid dödsfallet uppgick min bror och hans frus samlade tillgångar, (förmögenhet), efter avdrag av skulder, till 5.500 000 kr i aktier och en fastighet. Inget testamente eller äktenskapsförord finns, min bror ägde fastigheten innan giftemålet, står som ägare till den, det hade "inte blivit av" att även registrera frun som medägare, (om det nu spelar någon roll). Aktier har köpts både före och under äktenskapet. - Hur stor del av den samlade förmögenheten får min brors fru behålla? inkl det gemensamma barnet. - Hur stor del ska de två särkullsbarnen vardera ha i arv? Dvs pengar som nu måste betalas ut till de två barnen. Vi har fått olika svar på frågan i bekantskapskretsen så vi prövar här. 1/12 till 1/6 av tillgångarna till respektive särkullsbarn är det vi fått vilket är stor skillnad i kronor räknat, änkan blir tvungen att sälja fastigheten i det ena fallet då aktierna inte räcker.

Lawline svarar

Hej! När en make dör så gör man en bodelning (se http://www.lagen.nu/1987:230#K9 i äktenskapsbalken 9:1). Eftersom det inte finns något äktenskapsförord i delas egendomen lika mellan makarna (se http://www.lagen.nu/1987:230#K11 i ÄktB 11:3). De får alltså vardera ½ av 5.500.000 kr. Makar ärver inte varandra, men den efterlevande maken kan sitta kvar i orubbat bo, dvs kvarlåtenskapen efter den avlidne tillfaller den efterlevande med fri förfoganderätt. Undantaget är om det finns särkullbarn som kräver ut sin andel med en gång (se http://www.lagen.nu/1958:637#K3 i ärvdabalken 3:1). Då ärver endast dem efter Er bror. Kvarlåtenskapen efter er bror är alltså ½ av 5.500.000. Er bror har tre barn som skall dela lika på kvarlåtenskapen efter denne. Med tanke på att inget testamente finns delar de på hela kvarlåtenskapen. (Annars har de alltid rätt till hälften av vad de skulle ha fått utan testamente. Detta kallas för laglott och kan läsas om http://www.lagen.nu/1958:637#K7 i ärvdabalken 7:1) 1/3*1/2 av 5.500.000 ger att vadera särkullbarn har rätt till 1/6 av 5.500.000. Det gemensamma barnets 1/6 efter pappan får dock stanna kvar hos mamman. Detta resulterar i att mamman ”får” 4/6 och särkullbarnen 2/6 tillsammans. Vänligen,
Rådgivare