FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/04/2007

Bodelning

När man skiljer sig har man ju rätt att få \"hälften\" av giftorättsgodset om man inte skrivit äktenskapsförord. Men om man inte kräver det i samband med äktenskapsskillnaden, kan man utkräva det i efterhand när skilsmässan är klar? Och i så fall, hur lång tid efter? Finns det någon lag kring detta?

Lawline svarar

Hej! Frågor om bodelning vid äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. Lagen hittar Du på www.lagen.nu. Av 9 kap 4 § ÄktB framgår att bodelningen ska förrättas när äktenskapet har upplösts. Däremot framgår inte av lagen hur lång tid det får gå innan bodelningen förrättas. Frågan har dock behandlats i praxis. I NJA 1993 s. 570 hade den ena maken väntat i 24 år med att påkalla bodelning. Efter så lång tid ansågs rätten till egendomen definitivt ha gått förlorad. Detsamma gäller för den som väntat i 9 år med att påkalla bodelning, se RH 2002:19. I ett annat fall ansågs drygt sju år efter äktenskapsskillnaden vara för lång tid att vänta, se RH 2003:41. Det är alltså svårt att svara på exakt hur många år det får gå, men sju år har alltså bedömts vara för sent. Mitt råd är att göra det så snart som möjligt. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare