FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/04/2007

Bodelning vid skilsmässa

Hej. Jag och min man ska skilja oss efter 8 månaders äktenskap. Var sammanboende i 1 år innan vi gifte oss. Väntar vårt gemensamma barn i sommar. Min fråga nu är vad jag har rätt till. Vi har kommit överens om att han ska få köpa ut allt bohag i huset så han slipper möblera upp det igen. Han har ganska betydande tillgångar samt gården vi bor på som han ärvde efter sin far i somras. Mvh

Lawline svarar

Utgångspunkten är att all egendom som en make äger är giftorättsgods och skall ingå i bodelningen vid skilsmässan. Enbart om egendom är enskild skall denna inte ingå i bodelningen. Egendom kan exempelvis vara enskild om ett äktenskapsförord har skrivits som anger att den aktuella egendomen ska vara enskild (se Äktenskapsbalken 7:1-2 http://lagen.nu/1987:230#K7 och 10:4 http://www.lagen.nu/1987:230#K10 ). Egendom kan även vara enskild om en make ärvt egendom och det framgår av testamente att denna skall vara enskild (se Äktenskapsbalken 7:1-2 i länken ovan). Om din makes far i testamente skrivit att gården skall vara enskild egendom så ingår alltså denna inte i bodelningen. Har detta inte gjorts så är gården giftorättsgods och skall ingå i bodelningen (om ni inte har ett äktenskapsförord som säger annat). Vid bodelningen får först varje make i skälig omfattning ta undan sina egna personliga tillhörigheter, såsom kläder och personliga presenter. Pensionsrättigheter skall vanligen undantas också (se Äktenskapsbalken 10:2-3 i länken ovan). Alla skulder skall avräknas från varje makes egendom som skall ingå i boet. Det som finns kvar efter att skulderna dragits av skall läggas samman och delas på två. Varje make ska få lika stor andel. Om det uppstår en brist av den del du skall få p.g.a. att ni har kommit överens om att din make skall behålla gården och möblerna, måste han ersätta dig/bli skyldig dig pengar så att du får den andel du är berättigad till (se 11 kap Äktenskapsbalken http://lagen.nu/1987:230 ). Hoppas du fick lite vägledning! Med vänlig hälsning
Susanne SjölanderRådgivare