FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/03/2007

Rätt att ensidigt ändra ett äktenskapsförord?

Jag har ett äktenskapsförord som lyder: Vi äkta makarna xx och xxx bestämmer genom detta äktenskapsförord att all egendom skall vara xxx enskilda egendom vari xx således inte skall inte skall ha någon giftorätt. Min man vill nu annullera detta med hänsyn till att han är psykiskt sjuk. Anledningen till att vi skrev detta var att han skuldsatt oss svårt flera ggr pga av att han är ekonomiskt oansvarig. Jag har bla tvingats sälja mitt sommarhus för att sanera hans skulder. Tack!

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att Er fråga gäller om Er make ensidigt kan annullera ett äktenskapsförord. Svaret är nej, det kan han inte. Ett äktenskapsförord är att se som ett avtal, och dessa kan inte sägas upp ensidigt. Om ni vill att egendomen åter skall bli giftorättsgods måste ni gemensamt upprätta ett nytt äktenskapsförord ( se 7:3 äktenskapsbalken http://www.lagen.nu/1987:230#K7 ). Äktenskapsförordet måste uppfylla vissa i lagrummet nämnda formkrav. Till sist vill jag också säga att jag i mitt svar utgått från att Ert första äktenskapsförord är giltigt enligt 7:3 ÄktB, dvs. att det registrerats etc. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare