FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2007

Vad händer med den ene makens spelvinst vid skilsmässa?

Hur fördelas en uppkommen förmögenhet makar emellan om den ene maken t.ex. har erhållit förmögenheten genom spel, vid en eventuell skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln enligt 7:1 äktenskapsbalken ( se http://www.lagen.nu/1987:230#K7 ) är att hela makarnas egendom blir giftorättsgods, dvs. något som skall delas lika vid en eventuell skilsmässa. Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord enligt 7:3 ÄktB och då ingår den inte i bodelningen vid en framtida skilsmässa. Om man inte har något sådant (och egendomen heller inte är enskild enligt 7:2 ÄktB) delar man alltså på spelvinsten. Jämkning kan i vissa fall bli aktuellt om man vill behålla mer, men detta torde inte vara uppfyllt endast på grund av att ene maken vinner på lotto (se 12:1 ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230#K12 ). Här tänker man främst på fall där äktenskapet inte varat så länge och den ene maken var betydligt "rikare" vid äktenskapets ingående. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare