FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/03/2007

Äktenskapsförord- kan all egendom vara ena makens?

Jag skall skiljas och har äktenskapsförord som lyder att all egendom skall vara min och min make inte ha någon giftorätt. Men bilen är registrerad på honom. Är det min eller hans bil vid silsmässa.

Lawline svarar

Hej! Varje make äger sin egendom, 1:3 Äktenskapsbalken. Det som din make har köpt äger han och det du har köpt äger du. Äktenskapsförordet har ingen betydelse i fråga om vem som äger vad utan påverkar endast hur bodelning ska göras. Med giftorätt menas att den andre maken har rätt till halva värdet av egendomen vid exempelvis en skilsmässa. Vanligen vid en skilsmässa förrättar man bodelning vilket innebär att värdet av all din egendom minus dina skulder läggs samman med hans egendom minus hans skulder och därefter delas lika mellan er. När ni i äktenskapsförord föreskriver att all egendom ska vara din så innebär inte det en förmögenhetsöverföring. Brukligt är att skriva att makarnas egendom ska vara deras enskilda och därmed inte ingå i en bodelning. Makarna saknar alltså giftoträtt i varandras egendom. Registreringen anger bilens ägare och om det är så att du har finansierat bilen kan det vara svårt att visa äganderätt mot vad som finns inregistrerat. I fråga om fastigheter kan man ibland hävda dold samäganderätt när endast en person står på lagfarten men båda har bidragit till inköpet. Det är möjligt att man kan göra det samma med bilar men man måste då kunna visa att man varit med att betala. Om det i äktenskapsförordet är uttryckt att all egendom ska vara din, kan detta inte få denna verkan. Möjligen kan man tolka det som ett gåvolöfte och frågan blir då om äktenskapsförordet är sådan urkund enligt Gåvolagens 1 §. Beträffande gåva under äktenskap så är det utan verkan om gåvan ej har fullbordats, 8:2 Äktenskapsbalken. Det ligger närmare till hands att tolka äktenskapsförordet så ni avsåg att all din egendom ska vara din enskilda. Lagrum till äktenskapsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Rådgivare