FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/02/2007

Bör äktenskapsförord upprättats och vad gäller vid arv?

Bor i sverige har sällskapat 3,5 år med en estnisk kvinna vi har fundering på att gifta oss och att hon flyttar hit, bör man skriva äktenskapsord och vad händer om jag avlider jag har 3 vuxna barn i tidigare äktenskap. Hon har 1 vuxen dotter som redan bor i sverige. Vi kommer inte skaffa egna barn. Hon har sökt uppehållstillstånd i Sverige samt att vi kommer gifta oss i Estland.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Vad gäller äktenskapsförord är det något alla gifta par bör upprätta. Vad som ska hända vid en upplösning är nog inte det första man har i åtanke vid ingående av ett äktenskap, men är som sagt något ni bör beakta för att undvika framtida konflikter. När du är gift och skulle avlida gäller enligt huvudregeln att din efterlevande maka har hand om din egendom och eventuella barn får sin del av arvet från sin far efter mamman dött. Eftersom du har barn från ett tidigare förhållande, så kallade särkullsbarn, har dem rätt till sin del av arvet direkt efter din död och de slipper såldes vänta tills din fru går bort. Detta framgår av 3 kap. 1§ Ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637 . Om det skulle vara tvärtom, det vill säga om din fru går bort, ärver sedermera hennes dotter henne direkt. Med vänliga hälsningar
Rådgivare