FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/01/2007

Fars tillgångar är överskrivna på ny fru, vad ärver jag

min pappa äger ingenting sen dagen då han fick svaret på hjärntumören att den var den elakaste.pappa är om gift utan nya barn.bil,bostadsrätt mm är överskrivet på frun nu.detta betyder då att jag ärver ingenting från min pappa eller.....

Lawline svarar

Hej! Det beror lite på om din pappa och hans nya fru har skrivit äktenskapsförord angående hela eller del av egendomen. Har de gjort det över all egendom kommer alla tillgångar att räknas som enskilda vid bodelning vid din pappas död. (7 kap 1-2 § Äktenskapsbalken http://www.lagen.nu/1987:230)Har din pappa då skrivit över alla sina tillgångar på nya frun kommer du inte att kunna ärva något. Men har de inte gjort det ska den egendom som finns delas mellan dem vid bodelning. Då ärver du din pappas del, enl 3 kap 1 § Ärvdabalken http://www.lagen.nu/1958:637 (om han inte skrivit testamente till förmån för sin nya fru, då har du bara rätt till din laglott som utgör hälften av det du skulle fått ärva enligt 7 kap 1 § Ärvdabalken) Med vänlig hälsning
Magdalena ÅhlbergRådgivare