FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2007

Göra giftorättsgods till enskild egendom

Hej. Jag är gift och vi har två gemensamma barn och två barn har min fru sedan tidigare. Hon har enskild vårdnad. Vad händer om jag respektive hon dör. Måste mina frus biologiska barn få ut sin laglott direkt och jag sälja huset exempelvis. om det är så - vad kan jag göra - kan jag skydda mig, skriva testamente eller något, eller kan jag egentligen göra något i efterhand och säga att det är min enskilda egendom om min fru går med på det i så fall. Vi har mycket , villa, flera hus, flera bilar etc och vi gifte oss förra hösten och då blev ju allt jag hade vårt för det var jag som ägde allt först.

Lawline svarar

Hej, Om du går bort kommer din fru att ärva dig och era gemensamma barn får ut sitt arv när hon går bort. Om din fru går bort har hennes barn rätt att få ut sin laglott direkt, de måste inte ta ut den direkt men de har rätt att göra det. Detta regleras i 3 Kap Ärvdabalken, se hela Ärvdabalken http://lagen.nu/1958:637 . Det du kan göra är att ni gör en bodelning under äktenskapet (Kap 9 § 1 Äktenskapsbalken) och skriver ett äktenskapsförord där det du fått på din lott vid bodelningen görs till din enskilda egendom (naturligtvis endast om din fru går med på det, ni måste vara överens för att kunna genomföra en bodelning under äktenskapet). Därefter kan din fru t ex överlåta sin del av viss egendom till dig med villkor att det skall vara din enskilda, Kap 8 § 1 Äktenskapsbalken. Då det verkar röra sig om större belopp (flera hus etc.) råder jag dig att kontakta en advokat så att allt blir korrekt gjort, då bodelning och gåvor måste registreras hos tingsrätten. Se hela Äktenskapsbalken http://lagen.nu/1987:230 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare