Fel i vara - kan man reklamera utan kvitto?

hej. jag köpte ett par byxor på Design Only för ca. 7 månader sedan. de har nu gått sönder. Som jag har förstått det behöver man inte ha kvitto när man reklamerar en vara så länge man har ett vittne med sig, det hade jag. butiks-chefen på Design Only påstod att de inte kunde ta emot byxorrna så länge jag inte hade ett kvitto eller kontoutdrag som underlag, just för att de där jeansen har ganska många återförsäljare. medans det står i lagen att det räcker med ett vittne. jag skulle behöva lite hjälp med vad jag har för rättigheter egentligen. tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Eftersom du är privatperson och butiken är näringsidkare så regleras detta avtalsförhållande i konsumentköplagen (KköpL). Som konsument har du rätt till reklamation ínom tre år från det att du köpte varen (23 § 3 st KköpL). Dock ska du reklamera inom s.k. "skälig tid" från det att du märkte eller borde ha märkt felet, för att inte förlora din reklamationsrätt (23 KköpL st.1). D.v.s. du ska meddela säljaren så fort som möjligt att det är fel på jeansen. I 20 a § KköpL regleras en garantitid om sex månader, d.v.s. fel som visar sig inom sex månader efter köpet antas ha förelegat vid köpet (såvida inte något talar emot detta). Det innebär att du som konsument inte behöver bevisa att det inte är du själv som har orsakat felet. Dock är denna bestämmelse inte tillämplig i ditt fall då byxorna gick sönder sju månader efter att du köpte dem.

Det stämmer att lagen inte säger något om att kvitto krävs för att man ska ha rätt att reklamera. Däremot så fordras någon form för bevis vid reklamation som styrker att du faktiskt har köpt byxorna i just den butiken. Kvitto är alltså inte enligt lagen uttryckligen nödvändigt, men ofta är det ett sådant bevis eller något liknande (t.ex. kontoutdrag) som krävs. Utgångspunkten är nämligen att den som påstår något, i ditt fall, att det finns ett köpeavtal, ska kunna styrka det. Jag känner inte till att lagen skulle säga att vittne räcker, men det borde räcka med att man har en pålitlig person som varit i butiken och kan intyga köpet. Men det kan bli svårt från din sida att åberopa ett vittne som exempelvis är din kompis. Det skulle snarare behöva vara någon anställd i butiken. Problemet är också som du skriver, att butiken är en av flera återförsäljare av samma jeansmodell, varför de med större rätt kan kräva nån form för bevis att du har köpt jeansen i just deras butik.

Mitt råd är att du i stället kontaktar företaget som tillverkar jeansen, kanske du kan få hjälp från butiken/återförsäjaren med den kontakten. Även om du inte har kvitto, så utgör ju den faktiska omständigheten att du har ett par jeans från tillverkaren ett bevis i sig. Enligt 46 § KköpL har man som konsument samma reklamationsrätt enligt 23 § KköpL gentemot säljare i tidigare säljled som man skulle haft mot den näringsidkare som man köpte varan av.

Kommer man fram till att fel i varan (jeansen) föreligger (för defintion av fel, se 16 § KköpL) har du i första hand rätt till avhjälpande (d.v.s. att de lagar jeansen), därefter omleverans (ny vara), prisavdrag eller ersättning för att själv avhjälpa felet. Dessutom kan du eventuellt ha rätt till skadestånd. (se 22 § samt 26 - 30 §§ KköpL).

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932

Hoppas du har fått lite hjälp på vägen och lycka till!

Martina SternerRådgivare