FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/03/2013

Byggnad på fastighet som utgör enskild egendom - fastighetstillbehör?

Min make och jag har ett äktenskapsförord genom vilket bl.a. en fastighet gjorts till min enskilda egendom. Samma fastighet är min enskild egendom även enligt det gåvobrev från min pappa. På samma fastighet har jag byggt ett hus under äktenskapet. För att finansiera bygget har vi belånat den bostadsrätt som är vår permanentbostad. Vi har nu ansökt om äktenskapsskillnad och min avsikt har varit att ta den del av lånen som är tagna för att bebygga fastigheten ovan. Min make har då väckt frågan om inte jag måste lösa ut honom från fastigheten till byggnadens marknadsvärde. Jag uppfattar det som att såväl fastigheten som sådan, som byggnaden - även om den upprättats under äkenskapet - är min enskilda egendom och inte ska ingå i bodelningen.

Lawline svarar

Hej!

Om även byggnaden utgör enskild egendom är beroende av om byggnaden anses vara ett fastighetstillbehör eller inte, se 2:1 Jordabalken. Om byggnaden är ett fastighetstillbehör utgör den en del av fastigheten och blir därför enskild egendom precis som resten av fastigheten. Om byggnaden däremot inte blir ett fastighetstillbehör utgör den en byggnad på ofri grund, vilket blir en egen tillgång som inte är en del av fastigheten och därmed inte blir enskild egendom enligt ert äktenskapsförord/gåvobrevet.

Om byggnaden blir fastighetstillbehör är i ert fall beroende av om kravet i 2:4 Jordabalken är uppfyllt. Enligt bestämmelsen måste byggnaden komma "i samme ägares hand" som fastigheten för att utgöra ett tillbehör. Om du ensam är ägare till byggnaden har den kommit i samme ägares hand då du äger både byggnaden och fastigheten. Om du och din make däremot äger byggnaden tillsammans har byggnaden inte kommit i samme ägares hand då det inte stämmer överens med ägarförhållandet avseende fastigheten.

Frågan är därför vem som äger byggnaden. Det är inget jag säkert kan säga utifrån de uppgifter jag har, men det faktum att ni tagit ett gemensamt lån talar för att ni tillsammans äger byggnaden. I så fall utgör byggnaden giftorättsgods och ska ingå i bodelningen, vilket innebär att du, om inte ni har övrigt giftorättsgods till motsvarande värde som din make kan få, måste lösa ut din make ur byggnaden.

Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare