FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2013

Verkan av bristande rättshandlingsförmåga till följd av sjukdom

Min far och mor är gifta sedan ca 50 år tillbaka. Min far har fått en hjärnblödning och ligger nu på ålderdomshem och ingen vet om han kommer att komma hem igen. Nu till frågan: Min mor har fått ett intyg från läkaren att han är oförmögen att ta hand om sina ekonomiska transaktioner och min mor vet inte om vad hon kan göra eller inte göra. Hon har hand om hus och hem nu samt den dagliga ekonomin för bägge. Vad får hon inte göra enligt lag och vad kan hon göra? Sälja bilarna för att köpa en ny? Sälja möbler och saker av deras gemensamma hem? Sälja saker som han har hållit på med (fritidsintressen)? Sälja huset för att skaffa ett enklare boende (eftersom hon är gammal)? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

I äktenskapsbalkens 7 kap. 5 § föreskrivs att en make inte får sälja makarnas gemensamma bostad utan den andra makens samtycke. Emellertid finns det också en bestämmelse i samma lags 7 kap. 7 § som säger att samtycke inte behövs vid sådana försäljningar, om den andra maken inte kan lämna ett giltigt samtycke. Bestämmelsen omfattar bland annat sådana situationer där den ena maken har bristande rättshandlingsförmåga till följd av sjukdom.

Det som gäller i dessa fall är att all egendom som är dina föräldrars gemensamma (och som alltså inte är din fars enskilda genom äktenskapsförord eller testamente) har din mor rätt att råda över, och således sälja, om det inte går att inhämta din fars samtycke rörande försäljningarna på grund av hans sjukdom.

Äktenskapsbalken hittas https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare