FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/12/2006

Egendom när parförhållanden upphör

Jag tänkte bara fråga om ni vet vad man bör tänka på vid en separation för att bevaka och skydda sina ekonomiska intressen?

Lawline svarar

Hej, Verkningarna från en separation beror mycket på om paret är sambor eller makar. I äktenskap delas makarnas egendom in i två olika kategorier; giftorättsgods och enskild egendom. När äktenskapet upplöses skall makarna dela lika på giftorättsgodset. Den enskilda egendomen får respektive make behålla. Det som utgör enskild egendom anges i äktenskapsbalken 7 kap. 2 ( läs http://www.lagen.nu/1987:230#K7P2). Om det inte är enskild egendom utgör det giftorättsgods enligt 7 kap. 1. Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord och genom villkor vid en gåva eller i ett testamente. Med ett samboförhållande avses två personer, oavsett kön, som stadigvarande bor tillsammans i ett gemensamt hem i ett parförhållande. Sambolagen (läs http://www.lagen.nu/2003:376) tar sikte på den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, dvs. själva lägenheten/bostadsrätten och dess innehåll (möbler, köksinredning, elektronik mm.). Egendomen skall ha förvärvats för gemensam användning. Annan egendom som t.ex. bilar, båtar, pengar på banken och aktier berörs inte av sambolagens regler. Detta är en stor skillnad mellan samboförhållanden och äktenskap. Det är viktigt att komma ihåg att när ett samboförhållande upphör måste en av parterna begära bodelning för att bodelning skall kunna ske. Begäran om bodelning skall göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde ( läs http://www.lagen.nu/2003:376#P8S2). En begäran görs genom att man muntligt eller skriftligt underrättar den andra sambon om sitt krav på bodelning. Slutligen vill jag även påpeka att det finns regler om jämkning såväl i sambolagen som i äktenskapsbalken som tar hänsyn till förhållandets längd och parternas ekonomiska situation. Jag hoppas detta ger dig en bättre bild över de regler som berör parternas ekonomiska intressen vid separationer. Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare